8 клас
Компілятор – це спеціальна програма, яка перетворює вихідну програму, написану мовою програмування високого рівня, на програму, написану мовою, «зрозумілою» комп’ютеру.
Поняття події, обробника події.
Подія – це будь-який вплив на елемент керування в активному вікні при натисканні кнопки миші чи клавіші клавіатури. У Delphi кожна подія має назву. Наприклад, клацання мишею – це подія
OnCIick. Для кожного об’єкта існує набір стандартних подій, що можуть виникнути під час роботи програми. Щоб програма виконувала певні дії у відповідь на дії користувача, програміст повинен написати
процедуру обробки відповідної події.
Середовище за замовчуванням створює обробник події як процедуру.
Процедура – це окремо виділена частина програми, яка має своє ім’я і яку можна за цим іменем запустити на виконання.
Подія OnCreate відбувається, коли форма завантажується у пам’ять комп’ютера. У процедурі обробника події OnCreate встановлюються початкові значення для різних властивостей елементів керування та інших параметрів проекту. Подія OnCIick відбувається, коли користувач клацає на формі лівою кнопкою миші.
Усі назви процедур обробки подій для форми мають формат: FormНазваПодії
Виконання процедури також є подією. Якщо процедура виконується в результаті настання певної події з формою, наприклад події Click, то подію самого виконання цієї процедури називають OnClick.
Наприклад, якщо потрібно пов’язати деяку процедуру з подією Click для форми, то слід:
1. Вибрати форму.
2. Відкрити вкладку Події у вікні Інспектор об’єктів.
3. Вибрати подію OnClick. Поле праворуч від тексту OnClick стане поточним і в ньому з’явиться курсор.
4. Клацнути двічі у цьому поточному полі.
У результаті виконання цього алгоритму в полі OnClick на вкладці Події з’являється текст FormClick, а у вікні редактора тексту проекту на вкладці Unitl з’являється заготовка для тексту процедури з іменем TForm1.FormClick, команди якої й будуть виконуватися при настанні події Click з формою.
Редагування коду обробника події.
Команди процедури записуються між двома словами begin (begin – початок) і end (end – кінець). Звертаємо вашу увагу, що begin і end – це не команди, ці слова відіграють роль відповідно відкриваючої та
закриваючої дужки, що визначають початок і закінчення процедури. Ці слова часто називають операторними дужками.
Після слова end y кінці процедури повинна стояти крапка з комою (;). Кожна команда процедури також має закінчуватися крапкою з комою (;).
Якщо потрібно, щоб у результаті виконання процедури змінилося значення певної властивості форми, процедура повинна містити команду присвоювання. Вона може мати такий вигляд:
<ім’я об’єкта>.<назва властивості>:= <значення або вираз>;
або такий:
<ім’я об’єкта>.<назва властивості>:= <ім’я об’єкта>.<назва властивості> + <значення або вираз>;
Наприклад, виконання команди
Form1.Color := clGreen;
встановить зеленим колір фону форми. А виконання команди
Form1.Top := Form1.Top + 50;
збільшить поточний відступ верхньої межі вікна від верхньої межі екрана на 50 пікселів. Під час виконання останньої команди спочатку до поточного значення властивості Тор форми буде додано число 50, після чого отримане число стане новим значенням цієї властивості форми.
Командою присвоювання
Form1.Caption := ‘Змінення значень властивостей форми’;
можна встановити вказаний у лапках текст у рядку заголовка форми, а командою
Form1.Left := 300;
встановити відступ 300 пікселів лівої межі вікна від лівої межі екрана.
Наведемо приклад процедури TForml.FormClick, що складається з команд, наведених вище, у результаті виконання якої зміняться значення властивостей Caption, Color, Left і Тор форми, а також результат її виконання .

Використання вікон повідомлень.
Іноді в ході виконання програми виникає необхідність виводити на екран деякі повідомлення, попередження тощо. Вікно повідомлення ShowMessage використовується, щоб передати користувачеві певну інформацію, яка не вимагає від нього відповіді (на зразок Так, Ні тощо).
Процедура ShowMessage виводить на екран просте діалогове вікно з повідомленням та кнопкою ОК. Формат виклику:
ShowMessage(текст);
Тут текст – змінна або константа рядкового типу, що містить текст повідомлення. Заголовок вікна містить назву виконуваного файла.
На цій команді робота процедури (не всієї програми!) призупиняється. Поки користувач не клацне кнопку ОК, робота з програмою стає неможливою, тобто не можна «дістатися» вікна, розташованого позаду.
Такий режим виведення вікна називають модальним.
Вивести просте повідомлення:
ShowMessage(‘Hello World’);
Вікна повідомлень можна використовувати для повідомлення результатів виконання певного етапу програми.
Використання вікон повідомлень позбавляє програміста необхідності додавати на форму зайві елементи керування.
Запис програми засобами середовища програмування.
Домашнє завдання. Вивчити розділ 5.2(cт.163).
Компілятор – це спеціальна програма, яка перетворює вихідну програму, написану мовою програмування високого рівня, на програму, написану мовою, «зрозумілою» комп’ютеру.
Поняття події, обробника події.
Подія – це будь-який вплив на елемент керування в активному вікні при натисканні кнопки миші чи клавіші клавіатури. У Delphi кожна подія має назву. Наприклад, клацання мишею – це подія
OnCIick. Для кожного об’єкта існує набір стандартних подій, що можуть виникнути під час роботи програми. Щоб програма виконувала певні дії у відповідь на дії користувача, програміст повинен написати
процедуру обробки відповідної події.
Середовище за замовчуванням створює обробник події як процедуру.
Процедура – це окремо виділена частина програми, яка має своє ім’я і яку можна за цим іменем запустити на виконання.
Подія OnCreate відбувається, коли форма завантажується у пам’ять комп’ютера. У процедурі обробника події OnCreate встановлюються початкові значення для різних властивостей елементів керування та інших параметрів проекту. Подія OnCIick відбувається, коли користувач клацає на формі лівою кнопкою миші.
Усі назви процедур обробки подій для форми мають формат: FormНазваПодії
Виконання процедури також є подією. Якщо процедура виконується в результаті настання певної події з формою, наприклад події Click, то подію самого виконання цієї процедури називають OnClick.
Наприклад, якщо потрібно пов’язати деяку процедуру з подією Click для форми, то слід:
1. Вибрати форму.
2. Відкрити вкладку Події у вікні Інспектор об’єктів.
3. Вибрати подію OnClick. Поле праворуч від тексту OnClick стане поточним і в ньому з’явиться курсор.
4. Клацнути двічі у цьому поточному полі.
У результаті виконання цього алгоритму в полі OnClick на вкладці Події з’являється текст FormClick, а у вікні редактора тексту проекту на вкладці Unitl з’являється заготовка для тексту процедури з іменем TForm1.FormClick, команди якої й будуть виконуватися при настанні події Click з формою.
Редагування коду обробника події.
Команди процедури записуються між двома словами begin (begin – початок) і end (end – кінець). Звертаємо вашу увагу, що begin і end – це не команди, ці слова відіграють роль відповідно відкриваючої та
закриваючої дужки, що визначають початок і закінчення процедури. Ці слова часто називають операторними дужками.
Після слова end y кінці процедури повинна стояти крапка з комою (;). Кожна команда процедури також має закінчуватися крапкою з комою (;).
Якщо потрібно, щоб у результаті виконання процедури змінилося значення певної властивості форми, процедура повинна містити команду присвоювання. Вона може мати такий вигляд:
<ім’я об’єкта>.<назва властивості>:= <значення або вираз>;
або такий:
<ім’я об’єкта>.<назва властивості>:= <ім’я об’єкта>.<назва властивості> + <значення або вираз>;
Наприклад, виконання команди
Form1.Color := clGreen;
встановить зеленим колір фону форми. А виконання команди
Form1.Top := Form1.Top + 50;
збільшить поточний відступ верхньої межі вікна від верхньої межі екрана на 50 пікселів. Під час виконання останньої команди спочатку до поточного значення властивості Тор форми буде додано число 50, після чого отримане число стане новим значенням цієї властивості форми.
Командою присвоювання
Form1.Caption := ‘Змінення значень властивостей форми’;
можна встановити вказаний у лапках текст у рядку заголовка форми, а командою
Form1.Left := 300;
встановити відступ 300 пікселів лівої межі вікна від лівої межі екрана.
Наведемо приклад процедури TForml.FormClick, що складається з команд, наведених вище, у результаті виконання якої зміняться значення властивостей Caption, Color, Left і Тор форми, а також результат її виконання .

Використання вікон повідомлень.
Іноді в ході виконання програми виникає необхідність виводити на екран деякі повідомлення, попередження тощо. Вікно повідомлення ShowMessage використовується, щоб передати користувачеві певну інформацію, яка не вимагає від нього відповіді (на зразок Так, Ні тощо).
Процедура ShowMessage виводить на екран просте діалогове вікно з повідомленням та кнопкою ОК. Формат виклику:
ShowMessage(текст);
Тут текст – змінна або константа рядкового типу, що містить текст повідомлення. Заголовок вікна містить назву виконуваного файла.
На цій команді робота процедури (не всієї програми!) призупиняється. Поки користувач не клацне кнопку ОК, робота з програмою стає неможливою, тобто не можна «дістатися» вікна, розташованого позаду.
Такий режим виведення вікна називають модальним.
Вивести просте повідомлення:
ShowMessage(‘Hello World’);

Вікна повідомлень можна використовувати для повідомлення результатів виконання певного етапу програми.
Використання вікон повідомлень позбавляє програміста необхідності додавати на форму зайві елементи керування.
Запис програми засобами середовища програмування.
Домашнє завдання. Вивчити розділ 5.2(cт.163).
Немає коментарів:
Дописати коментар