пʼятниця, 15 січня 2021 р.

Ми з вами вивчатимемо мову візуального програмування Lazarus

 Ця мова програмування є серйозним конкурентом мови програмування Delphi, оскільки є безкоштовною. Цю мову використовують як учні та студенти для навчання основних принципів візуального програмування, так і професійні програмісти для створення великих і складних програм.

Для створення, редагування і налагодження програм мовою програмування Lazarus ми будемо використовувати інтегроване середовище візуальної розробки Laz
arus
IDE v0.9.30.2RC1 – це інтегроване середовище розробки (IDE – Integrated Development Environment), яке використовується для створення й підтримки додатків, які можуть працювати під будь-якою 32 розрядною операційною системою типу Windows. Lazarus дає можливість створювати програми в стилі візуального конструювання, тобто користувач оформляє свою майбутню програму і бачить результати своєї роботи ще до запуску самої програми. Це досить легке у вивченні середовище і, в той же час, досить складне.

 Lazarus має користувацький графічний інтерфейс, подібний Visual Basic й С++. Весь вихідний текст програми, що пишеться мовою Lazarus практично нічим не відрізняється від принципів, закладених в Free Pascal. Синтаксис, принцип модульності, процедури, функції — все взято за основу.

Середовище Lazarus складається з

ü
текстового редактора, 

ü компілятора для перекладу програми з мови програмування Lazarus на машинну мову, 

ü засобів налагодження програми,

ü довідкової системи та інших компонентів.

Тому таке середовище розробки називається інтегрованим.

Lazarus дозволяє використовувати велику бібліотеку візуальних компонентів (англ. Visual Component Library (VCL)). Це вже знайомі нам елементи керування: кнопки, поля, написи, прапорці, перемикачі, лічильники, списки, смуги прокручування тощо. При розміщенні компонентів на формі автоматично генерується відповідний фрагмент програми мовою Lazarus і  його не потрібно вводити до тексту програми вручну, що значно зменшує і спрощує роботу зі створення програм. Такий спосіб розробки називають візуальним, оскільки містить візуальні (ті що ми бачимо наочно) елементи.

Спробуємо завантажити середовище Lazarus. Для цього виконаємо наступні дії:

Пуск → Все программы → Lazarus  Lazarus ()

Для створення нового проекту мовою програмування Lazarus потрібно в початковому вікні вибрати кнопку New Project ( ). У результаті цього вибору відкриється вікно Form 1(англ. form– форма), на якій можна починати створювати нову програму.

 


Середовище Lazarus дає змогу створювати проекти різних видів але ми будемо вчитися створювати проекти з вікнами, кнопками, меню, полями та іншими компонентами (із елементами керування), які утворюватимуть інтерфейс користувача. Такі проекти в Lazarus називаються Форми.

Для створення таких проектів потрібно у Головному меню вибрати пункт Проект Создать проект… та у вікні вибрати Приложение Ок:

 


       Після натиснення кнопки ОК відкривається головне вікно середовища Lazarus:


Посередині вікна знаходяться дві вкладки, уже нам знайома Form1, Редактор вихідного коду. Для швидкого переключення між вкладками часто використовують клавішу F12.

Форма є головним елементом операційної системи, під час виконання програми вона відкривається у вигляді вікна із усіма візуальними компонентами.

Форма – це об’єкт, на якому можна розмістити кнопки, поля, написи, меню та інші компоненти для створення інтерфейсу користувача.

А що таке об’єкт?

Об’єкт – це сукупність властивостей, методів, а також подій, на які він може реагувати).

А яких основних частин повинен складатися об’єкт в Lazarus?

Об’єкт повинен мати ім’я, стан, методи.

А ще кожен об’єкт має свої властивості, отож розглянемо, які вони є і де ми можемо їх змінювати.

За зміну, а також поточний стан об’єкта відповідає вікно Инспектор объектов. У даному вікні знаходяться такі вкладки — Свойства (властивості), События (події), Избранное (вибране), Ограничения (межі). Властивості визначають його зовнішній вигляд: розмір, положення на екрані, текст заголовка, вид рамки. У лівій колонці знаходяться імена властивостей, а в правій — їхні значення. Хочу звернути вашу увагу на те, що для зміни атрибутів об’єкта необхідно його спочатку виділити. 

Для того, щоб переглянути, як ваш проект в даний момент часу виглядає, необхідно запустити його на виконання. Для цього використовують один із способів:

1.    Пункт меню Запуск Запустить ( ).

2.    Клавіша F9.

3.    Кнопка на панелі інструментів  Запуск( ).

При виконанні проекту, який створюється за замовчуванням, на екрані відкривається порожнє вікно, значення властивостей якого (колір, розміри, положення на екрані, текст у рядку заголовка та ін.) встановлені за замовчуванням.

Для завершення виконання проекту потрібно закрити його вікно. Програми, створені у середовищі Lazarus, називають проектами. Найчастіше вони складаються з кількох файлів.

Для збереження  всіх файлів проекту потрібно у головному меню Файл вибрати команду Сохранить всё або кнопку Сохранить всё  панелі інструментів.  

У вікні, що відкриється, доцільно перш за все для кожного проекту створити окрему папку, в якій і зберегти файли проекту.

Lazarus послідовно пропонує записати два файли проекту:

ü файл з іменем Project1 (назва вашої програми) та розширенням імені .


lpi.

ü файл з іменем Unit1 і розширенням імені .pas (містить код програми);

Розширення імен змінювати не варто, а імена файлів можна  змінити.

Звертаю вашу увагу, що в Lazarus ім’я файлу може містити тільки літери англійського алфавіту, цифри та знак підкреслення, і цифра не повинна бути першим символом імені.

Крім тих двох файлів, які нам пропонується записати на зовнішній носій, Lazarus автоматично створює і зберігає ще кілька файлів, які входять до даного проекту.

Щоб завершити роботу над проектом, потрібно виконати команду Проект → Закрыть проект в меню Файл.

Звертаю вашу увагу, що одночасно в середовищі може бути відкритим тільки один проект. 


Немає коментарів:

Дописати коментар