Ми з вами вивчатимемо мову візуального програмування Lazarus
Ця мова програмування є серйозним конкурентом мови програмування Delphi, оскільки є безкоштовною. Цю мову використовують як учні та студенти для навчання основних принципів візуального програмування, так і професійні програмісти для створення великих і складних програм.Для створення, редагування і налагодження
програм мовою програмування Lazarus ми будемо
використовувати інтегроване середовище візуальної розробки Laz
arus IDE v0.9.30.2RC1 – це інтегроване середовище розробки
(IDE – Integrated Development Environment), яке використовується для створення
й підтримки додатків, які можуть працювати під будь-якою 32 розрядною
операційною системою типу Windows. Lazarus дає можливість створювати програми в
стилі візуального конструювання, тобто користувач оформляє свою майбутню
програму і бачить результати своєї роботи ще до запуску самої програми. Це
досить легке у вивченні середовище і, в той же час, досить складне.
Lazarus має
користувацький графічний інтерфейс, подібний Visual Basic й С++. Весь вихідний
текст програми, що пишеться мовою Lazarus практично нічим не відрізняється від
принципів, закладених в Free Pascal. Синтаксис, принцип модульності, процедури, функції — все
взято за основу.
Середовище
Lazarus складається з
ü
компілятора
для перекладу програми з мови програмування Lazarus на машинну мову,
ü
засобів
налагодження програми,
ü
довідкової
системи та інших компонентів.
Тому таке
середовище розробки називається інтегрованим.
Lazarus дозволяє
використовувати велику бібліотеку візуальних компонентів (англ. Visual
Component Library (VCL)). Це вже знайомі нам елементи керування: кнопки, поля,
написи, прапорці, перемикачі, лічильники, списки, смуги прокручування тощо. При
розміщенні компонентів на формі автоматично генерується відповідний фрагмент
програми мовою Lazarus і його не потрібно вводити до тексту програми
вручну, що значно зменшує і спрощує роботу зі створення програм. Такий спосіб
розробки називають візуальним, оскільки містить візуальні (ті що ми бачимо
наочно) елементи.
Спробуємо завантажити середовище Lazarus. Для
цього виконаємо наступні дії:
Пуск → Все программы → Lazarus → Lazarus ()
Для
створення нового проекту мовою програмування Lazarus потрібно в початковому вікні вибрати кнопку New Project (
Середовище Lazarus дає змогу створювати проекти різних видів але ми будемо вчитися
створювати проекти з вікнами, кнопками, меню, полями та іншими компонентами (із
елементами керування), які утворюватимуть інтерфейс користувача. Такі проекти в
Lazarus називаються Форми.
Для створення таких проектів потрібно у Головному меню вибрати пункт Проект → Создать проект… та у вікні вибрати Приложение → Ок:
Форма є
головним елементом операційної системи, під час виконання програми вона
відкривається у вигляді вікна із усіма візуальними компонентами.
Форма – це об’єкт,
на якому можна розмістити кнопки, поля, написи, меню та інші компоненти для створення інтерфейсу
користувача.
А що таке об’єкт?
А яких основних частин повинен складатися
об’єкт в Lazarus?
Об’єкт
повинен мати ім’я, стан, методи.
А ще кожен об’єкт має свої властивості,
отож розглянемо, які вони є і де ми можемо їх змінювати.
За зміну, а також поточний стан об’єкта відповідає вікно Инспектор объектов. У даному вікні знаходяться такі вкладки — Свойства (властивості), События (події), Избранное (вибране), Ограничения (межі). Властивості визначають його зовнішній вигляд: розмір, положення на екрані, текст заголовка, вид рамки. У лівій колонці знаходяться імена властивостей, а в правій — їхні значення. Хочу звернути вашу увагу на те, що для зміни атрибутів об’єкта необхідно його спочатку виділити.
Для того, щоб переглянути, як ваш проект в даний момент часу виглядає, необхідно запустити його на виконання. Для цього використовують один із способів:
1.
Пункт меню Запуск → Запустить (
2.
Клавіша F9.
3.
Кнопка на панелі інструментів Запуск(
Для завершення виконання проекту потрібно закрити
його вікно. Програми, створені у середовищі Lazarus, називають проектами. Найчастіше вони
складаються з кількох файлів.
У вікні,
що відкриється, доцільно перш за все для кожного проекту створити окрему папку,
в якій і зберегти файли проекту.
Lazarus послідовно пропонує записати два файли
проекту:
ü файл з іменем Project1 (назва вашої програми) та розширенням імені .
ü файл з іменем Unit1 і розширенням імені .pas
(містить код програми);
Розширення
імен змінювати не варто, а імена файлів можна
змінити.
Звертаю
вашу увагу, що в Lazarus ім’я файлу може містити тільки літери
англійського алфавіту, цифри та знак підкреслення, і цифра не повинна бути
першим символом імені.
Щоб завершити роботу над проектом, потрібно виконати
команду Проект → Закрыть проект в меню Файл.
Звертаю вашу увагу, що одночасно в середовищі
може бути відкритим тільки один проект.
Немає коментарів:
Дописати коментар